Kehidupan seksual dingin

Spread the love

KEHIDUPAN SEKSUAL HAMBAR

Soalan

SAYA berusia 41 tahun dan isteri berusia 38 tahun. Kami sudah berkahwin selama 12 tahun. Sejak empat tahun lalu saya mengalami masalah dingin seks. Kami hanya mengadakan hubungan seks sekali sebulan atau tiga bulan sekali. Kadang-kadang berbulan-bulan lamanya kami tidak melakukan hubungan seks!

Kami tidak pernah berbincang mengenai masalah ini, tetapi kehidupan kami tetap bahagia dan boleh dikatakan tidak pernah berlaku sebarang pertelingkahan berkaitan masalah itu.

Apakah masalah yang menyebabkan masalah dingin seks dan bagaimana cara menghangatkan kembali kehidupan seksual kami?

SID
Klang, Selangor

Jawapan

MEMANG biasa terdengar keluhan pasangan suami isteri yang menyatakan suami atau isteri kurang melakukan hubungan seks. Jika ini berlaku atas pilihan sendiri, tiada sebab mengeluh.

Jika terpaksa atau keadaan itu berlaku akibat pasangan tidak minat atau kerap menolak atas berbagai alasan mungkin perkara itu boleh disempurnakan kembali apabila sebab penolakan itu diatasi atau ditangani.

Hubungan seks ialah aktiviti fizikal dan memerlukan tenaga serta tubuh badan sihat. Jika aktiviti harian yang biasa dapat dilakukan ini tidak bermakna hubungan seks juga begitu.

Keperluan tenaga berbeza dan tindak balas rangsangan untuk lelaki dan wanita perlu ada. Jika tidak, sukar menunaikannya walaupun satu kewajipan.

Jadi tidak hairan jika pasangan yang separuh umur mengalami perubahan itu. Hubungan seks kebiasaannya menggambarkan kedua-dua pasangan dalam keadaan terangsang dan melakukan persetubuhan dengan aktif.

Mungkin ini satu adegan yang berlaku kepada pasangan intim ketika muda. Malahan pasangan sama apabila sampai ke umur lebih tinggi masih boleh melakukan perkara sama.

Cuma, mungkin caranya tidak seperti dulu dan lebih kepada belaian, sentuhan, kucupan dan urutan. Jika kedua-dua berkemampuan dan berhajat, hubungan penetratif boleh dilakukan.

Bagi pasangan yang mendapati kehidupan seksual mereka hambar, mereka perlu berterus-terang dan membuat sesuatu secara bersama untuk meningkatkan lagi hubungan keintiman jika itu yang mereka mahu.

Keluar dari keadaan rutin mungkin perkara utama perlu dilakukan.

Lakukan aktiviti rutin bersama dengan cara berbeza. Tetapkan waktu dan masa untuk berintim dan pastikan persiapan dibuat terlebih dulu. Jika khuatir terganggu, tempahlah bilik hotel atau pergi bercuti tanpa membawa anak.

Bagi pasangan mengalami masalah syahwat, dapatkan bantuan profesional. Kini masalah seksual lelaki dan wanita dapat diatasi dengan rawatan moden. Jangan menderita dalam diam. Dapatkan bimbingan dan rawatan jika itu diperlukan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Users who found this page were searching for:

  • permatayanghilang.com/blog/isteri-mengadu-pedih-ketika-bersama-kerana-faraj-kering/