Tahap ereksi atau stim

Spread the love

TAHAP ereksi tertakluk kepada kepadatan liang otot zakar yang mengandungi kandungan darah banyak dan kekuatan otot lantai pelvis atau otot kemut.

Apabila seseorang lelaki teruja dan perasaan seksualnya terangsang, darah masuk dengan lancar dalam kuantiti banyak dalam liang otot zakar.

Dalam keadaan begini, kekuatan ereksi menjadi kekal dan padat serta hubungan seksual penetratif dapat dilakukan dengan sempurna.

Apabila darah kurang kekal dalam otot zakar dan terkeluar secara sedikit demi sedikit, situasi ini dikenali sebagai ‘venous leak’ atau keciciran darah daripada pembuluh vein, oleh itu kualiti kekerasan zakar menjadi kurang.


Dalam keadaan begitu, tusukan zakar sukar dilakukan atau zakar cepat mengendur serta ejakulasi cepat berlaku.

Dalam keadaan begini, sudah tentu ejakulasi akan menjadi tidak berdaya atau ia tidak memancut. Kebanyakannya hanya meleleh.

Keadaan ini terjadi di mana tahap ereksi kurang bertenaga dan hubungan seksual secara tusukan pula sukar dilakukan.

Jika lelaki mengalami masalah ini, ia digelar mati pucuk atau disfungsi erektil.

Pada masa sama, ia menandakan tahap ereksi tidak mencukupi kerana kekurangan kepadatan akibat kekurangan kemasukan darah yang banyak ke dalam otot zakar.

Ini mungkin berlaku apabila perjalanan darah dalam otot zakar kurang lancar atau otot zakar tidak mengembang dengan secukupnya untuk mengizinkan darah masuk dengan banyak atau darah yang masuk dalam otot tidak kekal dan terkeluar daripada salurannya.

Kepada lelaki yang mengalami masalah ini, anda harus mengamalkan gaya hidup sihat. Jika masalah ini terjadi ketika usia masih muda, anda seharusnya lebih berjaga-jaga.

Saranan saya, lakukan senaman berkala. Hentikan tabiat merokok dan jaga berat badan pada tahap sesuai. Anda boleh lakukan senaman kemut atau senaman Kegel untuk memantapkan otot lantai pelvis.

Ini dapat memberi kekuatan kepada pangkal zakar dan boleh membuatkan ejakulasi lebih berdaya. Anda perlu berjumpa doktor dan menjalani pemeriksaan kesihatan, sama ada anda menghidap penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, kencing manis atau masalah kolesterol tinggi.

Didapati lelaki yang mengalami simptom mati pucuk mungkin mempunyai petanda kemunculan penyakit kronik terbabit.
Kongsi artikel ini menerusi media sosial

Kongsi Artikel | Facebook MySpace Google Twitter

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Users who found this page were searching for:

  • tahap stim lelaki
  • kekal ereksi